Det är inte alla som tycker om att ge sig iväg till offentliga gym och träna där. Det gäller att skapa de förutsättningar som behövs för att träna hemma. Att vi ska röra på oss är vi nog alla överens om och vissa har det enklare för att ta sig för detta med träning. Andra har en betydligt kraftigare uppförsbacke och svårare att komma igång.

Crosstrainer hemmaträning

Det gäller att man hittar en träningsform som man trivs med och som man tycker är kul. Det är ju också en fördel om den träning som man utför ger någon form av resultat. För att kunna träna hemma så finns det många övningar som inte alls behöver någon form av utrustning. Vill man komma igång på allvar så kan det finnas fördel att köpa hem någon form av träningsmaskin. Nu behöver man kanske inte köpa ett komplett hemmagym utan det kan räcka med en crosstrainer till att börja med.

Du kanske tycker att det räcker med de promenader som du tar men med en crosstrainer så får hela kroppen sig en genomkörare. Istället för att köpa en massa olika träningsredskap så räcker det gott och väl med en maskin som en crosstrainer. Det som maskinen gör är att du får liknande rörelser som om du går i trappor, promenerar eller springer. Utan att för den delen belasta dina leder allt för mycket. Det är skonsam träning som du utför med din crosstrainer och passar alla, från nybörjare till den som tränat länge.

När det kommer till träning har vi väldigt många olika alternativ. Här tänkte vi slå ett slag för simningen. Dels för att det tränar nästan hela kroppen, men också för att det är en väldigt skonsam träningsform och kan passa i stort sett vem som helst. Enda kravet är att man kan simma.

Att börja med simning är enklare än många först tror. Man behöver inte på något sätt vara ett proffs när man börjar. Övning ger ju trots allt färdighet. Se dock först till att skaffa den nödvändiga utrustningen. En par badbyxor eller en baddräkt är den mest grundläggande, men det kan även vara skönt att ha en badmössa och ett par simglasögon.

Nästa steg är att hitta en plats att simma på. De flesta har säkert tillgång till en simhall tillhörande ett gym, en skola eller liknande. På sommaren kan man även prova på att simma i sjö eller till och med havet, men som nybörjare är det smartast att hålla sig till pooler.

När vi lär oss simma som barn får vi i regel börja med bröstsim. Detta är inte det mest träningseffektiva simsättet men det är helt klart det enklaste. Många som börjar träna satsar dock på att lära sig crawl då det är det snabbaste simsättet och också något som ger praktiskt taget hela kroppen en bra workout. Utöver dessa kan man även lära sig ryggsim och fjärilsim.

Problemet med ryggsim är att det inte är så lätt att hålla riktningen, vilket kan bli ett problem när många andra använder poolen samtidigt. Och fjärilsim räknas som det svåraste simsättet att lära sig.

Men innan man sätter igång kan det också vara smart att veta vilka de vanligaste misstagen är för att kunna undvika dem. Att börja simma med någon mer erfaren kan vara bra då de se vilka misstag man gör och rätta till dem.

Att röra på oss är viktigt och har alltid så varit. Tidigare så kanske det var så att det var mer rörelse i det arbete som utfördes. Idag så har vi allt mer stillasittande arbete och det viktiga för oss är att våra kroppar får röra på sig. Det behöver inte vara dagligen men i alla fall ett par timmar i veckan så bör kroppen få aktivera sig.

Motion gör att vi mår mycket bättre. Försök att hitta någon form a träning som passar dig bäst. Om det är att gå på gym som är det som är det som passar dig så gör det. Gillar du att promenera så är detta en form som är god nog att utföra. Det viktiga är att vi rör oss på något sätt. Minst tre timmar i veckan rekommenderas att man rör på sig. Hitta det som passar dig bäst.

Om det är löpning, simning eller cykel spelar inte så stor roll. Huvudsaken är att någon form av träning blir av. Ett par gånger i veckan så kan du ta i lte extra så du får svettpärlor på pannan. Det behöver inte alltid vara högexplosiv träning. Börja med promenader för att öka allt eftersom kan vara en bra början.

Träning kommer alltid med en viss risk. Detta är något som inte går att komma ifrån till hundra procent. Men genom att vara medveten om de skador som kan uppstå är det lättare att undvika dem. 

Majoriteten av träningsskador är relaterad till den form av träning man ägnar sig åt. Vilket ju knappast är förvånande. Av denna anledning är det alltid viktigt att själv göra en del efterforskning på sin valda träningsform och saker som man måste vara mer uppmärksam på. Drabbas man av en skada är det ofta vila som är lösningen. Men allvarligare skador kan också kräva läkarbesök och efterbehandling.

Teknik är något man alltid bör lägga stor vikt vid när det kommer till träning. Felaktig teknik kan betyda att man belastar kroppen på fel sätt och således ökar risken för skador. Denna risk ökar också i takt med belastningen. Teknik är därför speciellt viktigt när man hanterar tunga vikter.

Säker träning betyder även att man är man inte tränar för ofta. Överträning är ett mycket vanligt misstag bland personer som snabbt vill se resultat eller uppnå ett specifikt mål. Kroppen byggs upp genom att belasta kroppen mer än den för tillfället klarar av. Men det viktiga är att inte överskrida detta för mycket eller för ofta. Att ge kroppen chans att vila och återhämta sig efter belastningen är därför väldigt viktigt.

Samtidigt är det bra att veta att kroppens försvarar likadant mot stress i alla dess former. Detta betyder att även om man håller en bra träningsregim kan stress på andra håll i livet fortfarande ge upphov till symptomen av överträning. Vilket inkluderar inte bara fysiologiska utan även psykologiska och immunologiska symptom.

Yttre faktorer kan också spela en stor roll. Tränar man till exempel när det är väldigt varmt förlorar man mer vätska och behöver dricka mer vatten. Utomhusträning under vintern kan i sin tur leda till uttorkning av slemhinnorna vilket kan göra en mer känslig och mottaglig för exempelvis förkylningsvirus.

När du går på gymmet har du alltid valet att träna med fria vikter såsom hantlar och skivstång, eller välja en av de många maskinerna. Vi rekommenderar att man alltid ska välja de fria vikterna när man tränar. Och här nedan kan du läsa varför. 

Tar mindre plats

För det första kan du enkelt förvara fria vikter i hemmet och träna direkt i hemmet. Viktskivorna kan du stapla ovanpå varandra och hantlar går att gömma under sängen eller ställa undan i garderoben mellan passen.

Kostar mindre

Om du vill utrusta ett hemmagym kostar det betydligt mindre än att köpa hem maskiner. Du behöver färre fria vikter än maskiner för att träna hela kroppen eftersom du kan använda en skivstång till ett dussintals olika övningar medan en träningsmaskin klarar bara av en uppgift.

Använder fler muskler

När du tränar med fria vikter behöver du hålla balansen och spänna kroppen för att kontrollera vikterna. Undersökningar visar kontinuerligt samma resultat: att du får större muskelaktivering med fria vikter. Du använder inte bara musklerna som du tränar, du aktiverar även de små hjälpmusklerna och balansmusklerna för att klara av övningen rätt och korrekt. Du tränar alltså tre olika muskelgrupper på en gång istället för bara en.

Naturliga rörelser

En maskin låser fast dig i en viss position och tvingar dig att hålla kroppen på ett sätt. Med fria vikter rör du kroppen mer naturligt och har utrymme att ta i.

Bra komplement

Det har visat sig att de som styrketränar på sidan av andra aktiviteter har lättare att överföra styrkan från viktlyftningen till sin aktivitet. Du får alltså mer resultat i löpspåret om du tränar benstyrka med en skivstång än i en maskin.

Undantag

Alla regler har sina undantag. Trots alla positiva saker vi tagit upp ovan, finns det tillfällen när maskiner är bättre. För dem som är totala nybörjare är skaderisken och överbelastningsrisken mindre på maskiner. De är helt enkelt säkrare för dem som inte vet hur man utför en övning korrekt. De som skadat sig och behöver rehabilitering samt äldre personer kan också få ut mer av maskinen som kontrollerar deras kropp och försäkrar att övningen utförs korrekt eller inte alls. Med fria vikter finns alltid en överhängande risk att du gör övningen fel och skadar en muskel istället för att bygga upp den.

Hälsa kommer både från utsidan och sker på insidan. Med dagens hektiska schema där vi ska passa in så många olika delar: barn, vänner, partner, arbete, hemmet, träning och mycket mer, är det svårt att hinna stanna upp och reflektera över vad som skulle göra oss gott. Med den här artikeln vill vi att du stannar upp, funderar och känner efter. 

Unna dig avslappning

Alla har rätt att få slappna av och bara vara. Hur du vill göra det beror på vad du uppskattar. Om du gillar att läsa böcker eller ta långa bad, måste du planera in det i ditt schema för att du ska ta dig tiden att göra det. Meddela resten av familjen om dina planera så de vet att under den här timmen eller kvällen vill du inte bli störd.

Sök hjälp i tid

Vi svenskar har en tendens att gå med smärta och diffusa symptom väldigt länge, vi drar oss från att söka vård för att inte framstå som hypokondriker eller svaga. Om du har ont och har haft det under en längre tid ska du prata med de som kan komma till botten med smärta eller stelhet. På kliniker som Affysiocenter har de samlat flera kompetenser under samma tak, om en kiropraktor inte kan lösa dina problem finns det sjukgymnaster eller naprapater som kan göra det istället. Räds aldrig att försöka må bättre, även en längre förkylning kan vara jobbig att dras med och vara symptom på andra problem.

Rejäl mat och rörelse

Det finns få saker som gör kroppen och sinnet gott som god mat och motion. Promenader och lättare styrketräning kan ge dig flera år extra i ålderdomen och anses idag vara en livsviktig del av livet. Detsamma gäller att äta mat som du gillar och som har goda näringsvärden, grönsaker, proteiner, vatten, långsamma kolhydrater och fett är grunderna i bra matlagning som i sin tur leder till god hälsa och minskad risk för övervikt och fetma.

Att vår hälsa är viktig kan nog alla skriva under på. Hur sköter vi då om oss själva då den är viktigt? Ska vi vara självkritiska så kanske det går i omgångar hur pass bra vi är på att ta hand om oss själva. Alla är vi olika och vissa är bättre på att leva ett hälsosamt liv än andra.

När man är ung så lägger man mycket grund för det som komma skall med ålder och allt vad det innebär. Det är viktigt att vi lär vår barn och ungdomar hur viktigt det är att leva hälsosamt. Tids nog så kommer man att få uppleva olika saker i livet som kan ställa till det för en. Man ska inte ta ut något i förskott och men det kan vara bra att förbereda sig väl med en hälsosam livsstil redan från barnsben.

Som gravid så blir det än viktigare att leva så hälsosamt som man kan. Ingen är perfekt och visst kan man missa att äta rätt någon gång. Man behöver inte bli asket och bara sitta inomhus för detta. Det gäller att få en balanserad kost och röra på sig så mycket som man orkar. Att ta hand om sig själv på bästa sätt är viktigt för oss alla även om man inte är gravid.

Vi vill se lika bra ut som vi känner oss men ibland känns det som något fattas när man tittar i spegeln. Dagens hektiska schema tillåter inte att du springer till ett spa, frisören eller sitter två timmar framför spegeln för sminkning och styling. Vi har några enkla knep som kan göra skönhetsrutinen lite lättare och lite snabbare. 

Löshår

Med löshår kan du förvandla din korta frisyr till ett långt svall på bara några minuter med lite träning på insättningen. Löshår kan också ge dig tjockare hår eller ändra din hårfärg så du får slingor utan att skada ditt riktiga hår med blekmedel och kemikalier.

Löshår kan sättas in på olika sätt. För dem som vill välja vilka dagar du har löshår ska du satsa på clip-ons som du sätter fast med clips. Ska det vara mer permanent kan du använda vax eller sy fast håret, två sätt som du helst ska göra hos en frisör. Med vax eller stygn sitter löshåret permanent och kan behandlas precis som ditt vanliga hår.

Snabba sminkningar

Det finns många make up-artister och sminkälskande bloggare på nätet som ger gratis råd. Du kan hitta tutorials och guider online på sminkningar för dig som har lite ont om tid på morgonen. När du väl har fått in rutinen kommer sminkningen att gå på räls och du behöver inte spendera mer än tio minuter framför spegeln innan du är redo att möta världen.

Grunden ligger i att bygga upp en jämn och fin hudton, därefter behöver du bara använda lite mascara och läppglans för att se fräsch och vacker ut. Om du vill se lite mer sminkad ut kan du använda ett färgat läppstift och markera ögonbrynen med penna eller brun ögonskugga.

Lyckas du hålla bra hälsa under graviditeten kommer den att gå lättare och du slipper en hel del problem som kan vara vanliga. Enklaste sättet att kontrollera din hälsa är att se på kosten.

Äta rätt

Du behöver äta rätt under graviditeten för att må bra. Du behöver inte äta för två men ska heller inte gå på någon form av diet. En allsidig kost är alltid bäst men en graviditet kan förändra smaklökarna och saker du älskar börjar du hata och en del livsmedel går inte längre att äta. På Minbebis kan du läsa ett blogginlägg om hur smaker och begär som kan dyka upp. Oftast kommer ett begär för att kroppen förändras. Om du vill ha mycket salt kan det vara för att du får en kraft ökad blodmängd och det är lätt att få natriumbrist i det här stadiet. Men mycket salt är inte bra, så det är viktigt att du håller koll på ditt saltintag. En del, en liten andel, gravida vill äta saker som inte är ätbara såsom cement, rost eller lera. Det tyder oftast på att du har en vitamin- eller mineralbrist.

Kosttillskott

Vänd dig till Graviditetskollen om du behöver kosttillskott som passar gravida. Och många gravida behöver fylla på med vitaminer, järn och mineraler för att få i sig allt de behöver. Lider du av illamående kan det vara extra viktigt, det är svårt att äta och äta varierat om du mår dåligt hela dagarna. Gravida får lätt järnbrist och kan också behöva tillskott av folsyra och zink. Se till att följa anvisningarna på tablettburken och har du ingen dokumenterad brist i ett ämne, kan du prata med din barnmorska innan du börjar ta tabletterna. Det är inte bra att överdosera vissa vitaminer och mineraler.

Att förbättra sin hälsa kan se väldigt olika ut från person till person. Alla är vi olika och har olika förutsättningar då det kommer till vår hälsa. Vissa går det enklare för än hos andra. Vissa gånger kan man själv hjälpa till med denna förbättring och andra gånger så måste man få hjälp från sjukvården.

Sluta röka

Idag så vet de flesta att rökning inte är hälsosamt, samtidigt som det finns de som börjar att röka. Hos eSmokes få finns alternativ i form av e-cigaretter som kan vara ett bra substitut till vanliga cigaretter. Så om du vill sluta med vanliga cigaretter så kanske detta är det som du ska testa.

Börja motionera

Att röra på sig har positiva effekter i din kropp. Vi har många allt för stillasittande arbeten och vi rör oss inte i den utsträckning vi egentligen behöver. Det behöver inte vara flera gympass i veckan utan det kan räcka med ett par raska promenader som gör skillnaden. Allt eftersom du börjar få igång din kondition så kommer du att vilja träna mer.

Äta mer hälsosamt

Mycket har med varandra att göra, kost och motion är nästintill synonymt med varandra. Att äta mer hälsosamt och få mer motion kommer att förbättra din hälsa. Det kan vara svårt med omställningen men om man börjar med något liten förändring och allt eftersom byter ut vissa måltider i veckan till något mer hälsosamt.