Att hitta sin träningsfrom

Att röra på sig är viktigt och med tanke på att vi har allt mer stillasittande arbeten idag så är det än viktigare. Inte för att man behöver bli elitmotionär utan det kan räcka för vissa att ge sig ut på ett par promenader per dag. Att hitta sin motionsform är viktigt.

Genom att vi rör på oss så stärker vi mycket i våra kroppar. Vad som passar är väldigt individuellt och vilken årstid det är. Vintertid kanske det är frågan om utomhusaktiviteter som slalom och skidåkning i allmänhet. Sommartid så kanske vi ägnar oss mer åt löpning eller promenader.

Genom att röra på oss så ökar vi vår ork för det tar oss för under dagen. Att skaffa sig en bättre kondition har bara fördelar och att inte röra på sig i viss utsträckning kan komma att få vissa konsekvenser. Som vi skrev i ingressen så är det inte fråga om att bli något träningsfreak utan att hitta den träningsform som man trivs med. Gillar man att vara ute och promenera så är det okay.

Det är alltid jobbigt den första tiden av träningen innan man byggt upp en grundkondition. När man väl kommer över den tröskeln så kommer allt du tar dig för att kännas betydligt enklare. Du kan ta längre promenader och gå i raskare takt. Det gör inget att bli svettig, det är ett bevis på att du verkligen tagit i. När det inte känns speciellt jobbigt längre så får du öka längden oich takten på dina promenader.