En god hälsa

God hälsa är inget man uppnår i en handvändning. Flera aspekter måste has i åtanke när man planerar sin vardag för ett sundare och hälsosammare liv. Här följer tre kloka råd som du bör beakta.

Den första viktiga aspekten att ta hänsyn till är vad du äter och en grundregel är att äta mycket frukt och grönsaker. Livsmedelsverket rekommenderar att du stoppar i dig 500 gram om dagen, vilket motsvarar ”till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker”. Utöver frukt och grönt ska du även se till att få i dig fisk flera gånger i veckan eftersom det bland annat innehåller nyttiga fetter och omega 3. Notera att det finns väldigt lite plats för kakor, godis, chips och läsk i en hälsosam diet.

Den andra biten är träning vilket är relativt enkelt att komma igång med om man har lite disciplin. Träning behöver inte betyda otaliga spinning-pass eller aerobics flera dagar i veckan, utan kan med enkelhet bakas in i vardagen. Ta en promenad eller cykla till jobbet istället för bil eller buss; ta trappan istället för hissen; stå vid datorn istället för att sitta; eller klipp gräsmattan med en traditionell gräsklippare. Möjligheter för träning finns överallt, det gäller bara att utnyttja dem. Tänk dock på att inte överanstränga dig och att alltid vara uppvärmd inför mer krävande träning för att inte skada dig. Läs mer om detta i vår artikel ”Skadeorsaker”.

Den sista aspekten för en god hälsa stavas SÖMN och är något som många underskattar. Din ämnesomsättning kan komma ur balans om din sömn- och dygnsrytm rubbas. Detta kan i sin tur kan orsaka sötsug. För att sova bättre och mer regelbundet ska man se till att få solljus under dagen; ha regelbundna rutiner och matvanor; samt hålla saker såsom datorspel, jobb och TV borta från sovrummet. Se också till att rummet är svalt, tyst och mörkt under insomningen.