God sömn – viktigt under hela livet

Det har knappast undgått någon hur viktigt det är att sova bra. När du sover bra kommer du att få mer energi över i vardagen. Dessutom hjälper sömnen det allmänna hälsotillståndet och minskar risken för många sjukdomar.

Sängar

Sömnen hjälper bland annat immunförsvaret att hålla sig starkt och motstå infektioner och oönskade bakterier som inkräktar kroppen. Det är också bevisat att du med rätt mängd sömn håller hjärnan friskare. Det är dock många som har sömnproblem och de här problem har börjat visa sig allt mer bland äldre. Sömn, som är så viktigt för både yngre och äldres välbefinnande, är alltså något många har problem med.

Vikten av en bra madrass

En viktig faktor för att förbättra sömnen är att se till att ha rätt madrass. För en del äldre kan det dessutom vara en fördel att införskaffa sig en tryckavlastande madrass också om de spenderar mycket tid i sängen på grund av exempelvis sviktande hälsa. Den tryckavlastande madrassen minskar risken för liggsår som kan bli till ett stort problem. Se också till att köpa en madrass som är lätt att rengöra.

Lättare att sova när det är mörkt

För att kunna somna är det också viktigt att förutsättningarna ska vara de rätta. Det ska vara svalt i rummet och ännu viktigare är att det ska vara mörkt. I Sverige är det ljust väldigt länge under sommaren och i de norra delarna blir det aldrig mörkt överhuvudtaget under den perioden. Det kan vara en orsak till sömnproblem. Därför är det bra att investera i riktigt effektiva rullgardiner som tar bort allt störande ljus på kvällen, natten och morgonen. Då kommer du snart att märka att det blir mycket lättare att somna och även att inte vakna mitt i natten.

Det är bra med rutiner

1337615-tired-woman-waking-upDet kan kännas lockande för många att kliva upp senare på helger och under semestern, men regelbundenhet är något som kroppen verkligen föredrar. För personer med sömnsvårigheter kan detta vara svårt att etablera rutiner men det kan vara ett effektivt sätt att reglera sömnen. När kroppen lärt sig att man kliver upp en och samma tid varje dag hjälps den åt att hitta en bra tid att gå och lägga sig varje natt.

Saker att undvika

Det finns ett par saker man kan försöka hålla sig borta från om man vill förbättra sin sömn, huvudsakligen bland dessa är koffein, det orsakar inte bara insomningsproblem, utan kan även få en att vakna flera gånger under natten. Alkohol kan också vara ett problem, det kan till början ha en lugnande effekt, men det är inte ovanligt att det senare leder till dålig sömn och uppvaknande.