Inleda våren med utomhusträning

Våren är en väldigt efterlängtad årstid och när den väl kommer är det många som känner sig ha lite extra mycket energi att göra av med. För att kanalisera denna energi till något väldigt positivt kan det vara en bra idé att fira våren med lite utomhusträning.

Beroende på var man bor i landet kan det ju ta lite tid innan snön verkligen börjar minska ordentligt. Vägarna är ju dock bland de första som verkligen töms på snö, vilket är varför aktiviteter som promenader, gång eller löpning passar utmärkt som vårträning.

Kylan kommer ju dock ligga kvar i luften en tag till, så en lämplig jacka kan ju behövas om man inte vill bli allt för kall. Om det sedan blir för varmt i direkt solsken är det ju något som är lätt att bara ta av sig och knyta runt midjan istället. Utöver det behöver man ju bara vanliga bekväma träningskläder för att vara redo för ett pass utomhus.

Är man en van motionär kommer träningspasset så klart inte vara något nytt, men om man inte kommit igång med regelbunden motion ännu är det lätt hänt att man tar i lite för mycket i början. Det är alltid bäst att börja lugnt och successivt trappa upp hastigheten eller avståndet man tillryggalägger.

Ett bra tips är att leta upp ett träningsprogram för nybörjare och följa det så bra det bara går. Tittar man på hur dessa är utformade så ser man att de börjar oftast med väldigt lätt träning som längre promenader eller liknande. Det är först efter omkring 2-3 veckor som man börjar trappa upp träningen till något som verkligen belastar kroppen.

Genom att mjukstarta får man inte bara chansen att låta kroppen vänja sig vid det faktum att den behöver röra på sig mer, man sänker även drastiskt risken för träningsskador.