Kom i form igen

Många händelser i livet kan påverka din fysiska form negativt och hindra dig från att motionera och träna som du tidigare kanske gjort. Att komma igång igen är definitivt möjligt, men det finns några saker som du bör tänka på när du efter ett uppehåll återigen drar på dig träningsskorna.

träna

Kom i form efter en skada
När du återhämtat dig från en skada och vill börja träna så är det viktigt att ta det lite extra lugnt. Om du tränade mycket innan din skada så kan du inte förvänta dig att kunna pressa lika hårt som du gjorde innan. Muskler, ligament och senor måste stärkas på nytt, och du gör bäst i att i små steg öka belastningen på din skadade kroppsdel. Att värma upp ordentligt innan alla typer av pass är ännu viktigare när du ska komma igång efter en skada.

Kom i form efter en sjukdom
Precis som efter en skada så är det viktigt att respektera kroppens läkningsprocess efter en sjukdom. Många känner att de vill ta igen träning som de gått miste om när de var sjuka, och går därför ut för hårt i början. Behöver du gå upp i vikt så måste du även se till att ditt intag av kalorier har ett överskott, medan du behöver ett underskott om du vill gå ner i vikt.

Kom i form efter graviditet
Att komma i form efter en graviditet är inte det lättaste. Det krävs både gott om vilja och tålamod. Långa promenader dagligen kan göra underverk, och glöm heller inte att äta rätt. Sötsaker och kaffe latte är inte att rekommendera.