Meditation

Unna dig att stanna upp ett tag för att hämta andan. Låt världen vänta ett tag för att sedan få orken att vara mer närvarande i dig själv och tillvaron. Ta dig tid att meditera.

Vi lever i era där livstempot är högt och vi tvingas ständigt att bearbeta olika typer av sinnesintryck. Ekorrhjulet snurrar allt snabbare och det är lätt att tappa fotfästet i tillvaron. Meditation är ett bra sätt att varva ned och landa i sig själv. Det finns flera olika metoder att använda sig av och det kan ta ett tag innan man hittar det sätt som passar bäst. Man får pröva sig fram tills man hittar den metod som passar just sin egna personlighet.

Två huvudtyper av meditation:

  • Fokuserad uppmärksamhet: Koncentration på ett objekt till exempel en ljuslåga eller ett mantra. Man använder sig av sin vilja för att hålla fast sin koncentration på objektet, när tankarna vandrar går man tillbaka till sitt fokus igen. Transendental meditation hör till denna kategori.
  • Öppet iakttagande (mindfullnestekniker): Handlar till stor del om att passivt iaktta sina tankar och känslor för att ge ett accepterande av det egna jaget och för att ge en ökad medvetenhet. Koncentrationsinriktad Qigong tillhör denna kategori.

Det finns vetenskapliga belägg för att våra hjärnvågor påverkas positivt av meditation.

Fördelar av meditation:

  • Ökar din stresstålighet.
  • Minskar ditt sömnbehov.
  • Stöttar kroppens självläkningssystem.
  • Ger bättre immunförsvar.
  • Skärper din koncentrationsförmåga.
  • Sänker blodtrycket och mildrar smärta.
  • Kan bota olika typer av missbruk.
  • Muskelavslappnande.
  • Minskar aktiviteten i det sympatiska nervsystemet.
  • Minskar mängden av stresshormoner i kroppen.

En enkel meditationsmetod är att helt enkelt koncentrera sig på en ljuslåga. Sitt rak i ryggen med fötterna stadigt i golvet. Andas lugnt och slappna av samtidigt som du fokuserar intensivt  på ljuslågan. Efter ca en minut blundar du och försöker se lågan för din inre syn. Öppna ögonen igen och fokusera på ljuslågan. Fortsätt och skifta fokus mellan att visualisera lågan för din inre syn samt dina fysiska ögon så länge som det känns bekvämt.

Personer som har eller haft perioder av psykos ska helst undvika att meditera eftersom det finns risk att meditation förvärrar eller utlöser nya psykoser.